Ezekről a filmekről vagy sokat tudok írni, vagy még annál is többet. :) Három, egyenként kb. 2 órás akció-kalandfilm, teletűzdelve erős érzelmeket sugárzó romantikus és beszélgetős jelenetekkel. Kiválóan megkomponált zene és hangok, fantasztikus látványvilág, összetett, mégis érthető történet jellemzi a filmeket.
Az alaptörténet a régi képregényekből adott (megjegyzem, sosem olvastam ezeket): Peter Parkert (Tobey Maguire) egy tanulmányi kiránduláson megmarja egy genetikailag létrehozott szuperpók, és egy éjszakányi rosszullét után másnap reggelre rendelkezik a pók tulajdonságaival: előre megérzi a közelgő veszélyt, tű élesek az érzékszervei (a szemüvegére többet nincsen szüksége), emberfeletti erővel rendelkezik, pókhálót tud kilőni a csuklóiból, és tapadó szőrei révén falra is mászhat (no nem idegességében). A fiú kezdetben reménytelenül szerelmes egy osztálytársába, de nagymenő „barátja” elintézése után a lány egyre inkább hozzá kezd vonzódni. Titokban ő is fülig szerelmes belé, de ezt nem mondja meg neki, miután felvette a szuperhős-életet: fél, hogy a lányt bántanák az ellenségei. A történet alaposan bonyolódik tovább, ezt nem részletezem, hiszen akkor hol marad a filmélmény? :)
A kedvenc mellékszereplőm, egyben a komikum egyik fő forrása J. Jonah Jameson (J. K. Simmons), aki a Hírharsona főszerkesztője. Meggyőződése, hogy Pókember egy gazember, és ezt be is akarja bizonyítani bulvárlapjában. Mivel Pókember-fotókat szeretne, Peter lecsap a lehetőségre, és némi készpénzért szállít neki folyamatosan. Jókat nevethetünk a gonosz, de közben végletekig zsugori, agresszív, kicsinyes ember jellemkomikumán, ami a folytatásokban csak erősödik.
J. Jonah Jameson, a komikum egyik fő forrása |
Ha adott egy szuperhős, akkor mindig kell lennie antiszuperhősnek is. Ez akkor igazán izgalmas, ha az illető hasonló erejű, mint a főhős, mert akkor hosszú harcnak lehetünk szemtanúi. Az első részben ezt a legjobb barátjának, Harrynek (James Franco) az apja tölti be, aki egy rosszul elsült kísérlet miatt szintén rendkívül erős lesz, de megőrül, és erejét pusztításra használja fel. A film végén a Zöld Manó önmagát pusztítja el, amikor Pókember kitér a támadás elől, de a jelenetet nem ismerő Harry azt hiszi, Pókember tette, és bosszút esküszik. Ennek a folytatása végigkíséri a második és a harmadik részt is, de mivel a második végén lelepleződik előtte Pókember kiléte, a harmadik filmben már célzottan egykori barátját támadja.
A második részben Alfred Molina kapja a negatív főhős szerepét, aki ezt kitűnően alakítja (mint mindig), így ott is szoros harcoknak lehetünk szemtanúi. Egyes kritikusok azon véleménye, hogy a harmadik részben a csapatnyi ellenség sem tesz ki egy Alfred Molinát, részben helytálló, de a történet ügyes vezetése és a főhős belső harca (erről később) betömik ezt a rést.
Tobey Maguire és Alfred Molina (még szörnyeteggé válása előtt) a 2. részben |
MJ az első... |
...és a második film végén (itt éppen a bizonyos faldőlős jelenet) |
Ha már a figyelésnél tartunk, le kell írnom, miért is tartom ezt igazán jó filmnek. Abban a két órában, amíg a filmet néztem, teljesen bezárt a saját világába, egészen úgy éreztem, mintha belülről figyelném. Ezt az érzést biztosan mindenki ismeri, amikor kijön a moziból, és nem érti, hol is van tulajdonképpen. Ekkor igazán jó egy film. Tanítási szünet lévén akkor éppen unalmasabb idők teltek itthon, így a hatása még napokig megmaradt, egyes jeleneteket többször visszanéztem, mert annyira le tudtak kötni. Itt jegyzem meg, amikor többen voltunk itthon, és fülhallgatóval néztem vissza jeleneteket, sokkal kevesebb hatást értek el, mint megfelelő hangtechnikával. Az élettani hatásokat nem részletezve mindenképp fontos megjegyezni, hogy a jó hangtechnika nagyon sokat tud hozzátenni egy filmélményhez.
A régi és az új Pókember. Valójában a filmben a fekete tükörképét látjuk, ez a kép a filmplakáthoz készült |
Visszatérve a cselekményhez, sokan kifogásolják a harmadik részt ebből a szempontból, kap hideget és meleget is. Míg egyesek azt kritizálják, hogy túl sok a „lassú” jelenet, mások a túl nagy látványt kárhoztatják. Mindkét tábornak van némi igaza, de ez mindig attól függ, kinek mire van kihegyezve az ízlése. A végső nagy csata tényleg eléggé rámegy a látványra, megközelíti azt a kritikus hosszt, ami fölött már unalmas lenne. Aki nem kifejezetten a csihi-puhit keresi, az szerintem nem fogja unni a közbenső jeleneteket, mert érdekes vonalak mentén szövik tovább a történetet. Amit viszont nem zár le ez a rész igazán, véleményem szerint eléggé hiányzik valamiféle egyensúly. Bár Pókember a végén megbocsát ellenségének, és ismét kibékül a barátnőjével is, valahogy egy kicsit lezáratlannak érzem a dolgokat, tudva, hogy nem lesz folytatása, ennyi volt a sorozat. Így mindenképp javaslom, olyankor nézzük meg, amikor utána lesz valami kiadós elfoglaltságunk, hogy akit rabul ejt a film, ne tölthessen sok időt a filmvilág utáni sóvárgással.
Pókember rajongótábora a 3. részben. A jelenet tényleg így rögzítették, a főhős kötélen berepült az emberek közé |
Egyébként a harmadik rész még érdekes olyan szempontból, hogy egy viszonylag keveset (a rajongói szerint túl keveset) szerepeltetett gonosz karakter, Venom bevezetése köré felépítenek egy külön kis történetet, ami végül az egész filmet meghatározó központi eseménysorrá bontakozik ki. Ez az a bizonyos fekete anyag, ami egy éjjel átitatja Pókember ruháját. Erről az anyagról kiderül, hogy egy szimbióta, aminek gazdatestre van szüksége, de felerősíti annak tulajdonságait, főként persze a negatívakat és így az agressziót. Ezen vonal mentén a főhősnek saját maga ellen kell megvívnia komoly lelki harcokat, amikor félig tudat alatt leszámol ellenségeivel, a sötét ruha által vezérelve.
Peter gyanút fog, hogy a fekete ruha nincsen jó hatással rá, bár az elején határozottan erősebbnek érezte magát tőle |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése